Zanim odpowiemy na to pytanie, należy wyjaśnić ważną kwestię – kim jest windykator?
Windykator bardzo często jest mylony z komornikiem, Należy jednak podkreślić, że są to dwie zupełnie odmienne profesje. Windykator zajmuje się odzyskiwaniem długu od osoby zadłużonej w drodze pozasądowej. Jego głównym zadaniem jest skontaktowanie się z dłużnikiem za pomocą e-maila czy telefonu i ustalenie dogodnego sposobu spłaty, ustalonego wcześniej z wierzycielem. Wykonuje swoje zadania, aby uniknąć takich działań jak: przeprowadzanie egzekucji w postaci zajęcia majątku, ruchomości, bądź nieruchomości.
Duża część społeczeństwa nie wie, jak ich zadłużenie trafiło do firmy windykacyjnej, a powodem tego mógł być: nieopłacony kredyt, pożyczka, mandat za brak lub nieważny bilet komunikacyjny. Nawet niska kwota może przyczynić się do rozpoczęcia procesu windykacji. Co najczęściej robią dłużnicy, gdy windykator dzwoni w sprawie zadłużenia? Unikają rozmowy i wszelkiego kontaktu. Wynika to w dużej mierze ze strachu, który bierze się z prostej przyczyny – spłatę zadłużenia ludzie traktują jako wyzwanie, a nawet zagrożenie. Wypierają temat zaległości ze swojej świadomości i nie odbierają telefonów, a jeżeli już dochodzi do rozmów, często zachowują się w taki sposób, jakby dana sprawa dotyczyła kogoś innego. Najczęściej posługują się wymówkami: brak pieniędzy na bieżące wydatki, zbyt wysoka kwota niespłaconego długu czy po prostu są „zapominalscy”. Problem tkwi w tym, iż osoba windykatora bardziej jest postrzegana jako przeciwnik, niż jako partner, który ma za zadanie wesprzeć dłużnika w spłacie.
Najlepszym rozwiązaniem jest dogadanie na etapie windykacji polubownej, aby sprawa nie została skierowana na drogę sądową. Opiera się ona na kontakcie z dłużnikiem, informowaniu o wysokości zadłużenia, jak również przypominanie o terminowej spłacie. Najważniejszym celem jest podpisanie racjonalnej dla obu stron ugody, ustalenie warunków spłaty, a tym samym uniknięcie dodatkowym kosztów związanych, chociażby z opłatami sądowymi czy komorniczymi, jeżeli sprawa trafiłaby na dalsze etapy.
Dział windykacyjny najczęściej będzie kontaktował się z dłużnikiem telefonicznie. Każde odrzucenie połączenia naraża dłużnika na spłatę wysokich odsetek, ponieważ im dłużej sprawa trwa, tym większe będą dodatkowe należności. Oczywistym jest fakt, że rozmowa z windykatorem nie sprawi, że nasz dług zostanie anulowany. Sama rozmowa z windykatorem ma na celu rozwiązanie sprawy spłaty, a nie jej likwidację.
Warto uważnie słuchać propozycji oraz przedstawić faktyczne powody braku spłaty. Windykator podchodzi do każdego problemu indywidualnie i z pewnością znajdzie rozwiązanie, które będzie dopasowane do danej sytuacji finansowej, np. spłatę długu w ratach. Oczywiście będzie ono dopasowane do aktualnej płynności finansowej dłużnika.
Reasumując, aby skutecznie dość do porozumienia z windykatorem należy postępować zgodnie z przedstawionymi niżej wskazówkami:
- Nie unikaj telefonów;
- Mów prawdę co do powodu zaległości w spłatach;
- Słuchaj propozycji;
- Przyjmij propozycję, do której wspólnie doszliście.